Orimattilan kirkko – Suoratoiston uranuurtaja

Valo & video
Streaming
29.04.2022

Päijät-Hämeessä, Lahden tuntumassa sijaitsevan Orimattilan seurakunnan siteet Studiotecin kanssa solmittiin jo reilut viisitoista vuotta sitten, kun Orimattilan vuonna 1866 valmistuneeseen graniittikirkkoon kaivattiin äänentoistojärjestelmää, jolla kaikuisassa 1200-paikkaisessa tilassa puhe kuuluisi selkeänä. Lopputulosta pidettiin seurakunnassa erittäin onnistuneena.

Siitä alkaen yhteistyömme on ollut vakaalla pohjalla. Studiotec on ollut vuosien varrella mitä luotettavin kumppani, jonka kanssa olemme toteuttaneet monia projekteja”, kertoo Orimattilan seurakunnan kappalainen Hannu Rantala, joka kertoo tuntevansa poikkeuksellisen suurta kiinnostusta äänentoistoon, esitysvalaistukseen ja kuvaamiseen. Jopa niin suurta, että esitystekninen asiantuntijuus on määritelty osaksi kappalaisen työnkuvaa.

Kun kirkossa oli Studiotecin laitetoimituksen avulla saatu puhe kuulumaan selkeästi, aloimme sen jatkoksi laajentamaan äänentoiston mahdollisuuksia, ja suunnittelimme heidän kanssaan ammattimaisen musiikkiäänentoistojärjestelmän Orimattilan kirkkoon digitaalimiksauspöytineen”, Rantala kertoo.

Kun koronasulku reilut pari vuotta sitten pani katkolle kirkolliset yleisötilaisuudet, Orimattilassa pystytettiin hätäratkaisuna yksikamerainen striimauslaitteisto, jolla sinniteltiin pahimman korona-ajan yli. Vaikka järjestelmä oli pelkistetty, se oli suuritöinen. Ennen jokaista tilaisuutta rakennelma piti pystyttää, ja tilaisuuden ajaksi tarvittiin vielä kaksi henkilöä sitä käyttämäänkin.

Näiden kokemusten pohjalta alettiin suunnitella täysimittaisen, modernin ja seurakuntalaisten tarpeet täyttävän suoratoisto- eli striimausjärjestelmän hankintaa. Jo projektin alkuvaiheissa tutkittiin Studiotecin asiantuntijoiden kanssa paikan päällä parhaita sijoituspaikkoja kameroille. Tavoitteena oli löytää mahdollisimman monipuoliset kuvakulmat, ja kuvan vakauskin oli otettava huomioon.

Urkuparven kaiteeseen kaavaillusta kamerasta huomattiin, että kuvaan tuli bassoäänistä tärinää, joten haettiin uusi vankempi sijoituspaikka”, Rantala kertoo.

Seurakunnan hankkimaan uuteen striimausjärjestelmään kuuluu neljä 30-kertaisella zoomilla varustettua robottikameraa, joista kolmella on tarkkaan valitut kiinteät käyttöpisteet. Neljättä voidaan siirrellä jalustalla tilaisuuden luonteen mukaan.

Kameroiden sijoitus onnistui hienosti. Kuvakulmat ovat kattavat, käytettävyys hyvä – ja huomaamattomiakin ne ovat. Kirkossa kävijöistä moni ei niitä edes havaitse, ellei ala erikseen haeskelemaan”, Rantala kiittelee.

Hannu Rantala / Kuva: Juha Kiuru
Kuva: © Juho Kiuru

Hannu Rantala (kuvassa) esittelee, että sakastiin pystytetyn ohjaamon keskeisiä elementtejä ovat tulevaa ja lähtevää kuvaa monitoroiva iso näyttö, SDI- ja HDMI-tuloilla varustettu kuvamikseri sekä kontrolleri, jonka avulla liikutetaan robottikameroita ja valitaan striimauksen kuvakulmat. Kuvanlaatu on korkeatasoista teräväpiirtokuvaa, joka välitetään maailmalle 5G-modeemilla.

Rantala muistuttaa tässä yhteydessä korkealaatuisen äänen tärkeydestä suoratoistolähetyksissä.

Vaikka kuva olisi kuinka terävä, siitä ei ole paljonkaan iloa jos ääni on epäselvä. Katsoja sietää heikompaakin kuvaa, kunhan ääni on kunnossa.

Kirkkosalin äänentoistoa on Studiotecin kanssa päivitetty hiljattain Panbeamin line array -kaiuttimilla ja uudella DSP:llä. Koska se puoli oli kunnossa, tässä urakassa voitiin keskittyä pitkälti pelkkään kuvaan.

Striimiä varten kuvamikseriin pystytään halutulla tavalla reitittämään kirkkosalin ja urkuparven äänilähteet kiinteistä langattomiin mikrofoneihin. Vaikka salissakin kuuluu nykyään hyvin, niin ääni on kenties vieläkin selkeämpi striimilähetystä seuraavan korvissa”, Rantala hymähtää.

Kirkkosalissa on käytettävissä digitaalinen miksauspöytä, johon voidaan esimerkiksi konserttitilanteessa kytkeä suuri määrä mikrofoneja. Konserttien striimauksessa ääni siirtyy miksauspöydästä suoraan kuvajärjestelmään.

Striimaushankkeen yhteydessä kirkon molemmat digimikserit liitettiin AV-verkkoon ja niitä voi hallita nyt myös etänä langattomalla iPad-ohjauksella. Samoin kirkon kiinteitä mikrofoneja voidaan ohjata iPadilla.

Striimausjärjestelmän hallintaa varten luotiin kaksitasoinen käyttöliittymä. Sakastin kuvamikseri oheislaitteineen on edistynyttä käyttäjää varten, ja sen rinnalle on kirkon tyypillisiä tilaisuuksia varten räätälöity Neetsin kosketusnäyttö, jonka kautta systeemiä pystyy ohjaamaan teknologiaan perehtymätönkin käyttäjä.

Videomikserin nappuloita vierastavan on helpompi lähestyä kosketusnäyttöä, jonka pinnassa on valmiit esiasetukset kameroille, nimettyine kuvakulmineen. Presettien avulla kamerat saadaan hetkessä kääntymään ja zoomaamaan haluttuun suuntaan”, Rantala kertoo.

Myös Studiotecin toteutusyksikön johtaja Timo Komonen pitää tärkeinä kaksitasoista käyttöliittymää.

Monissa kohteissa toteutuu vain jompi kumpi. Silloin ongelmaksi jää, että yksinkertaisen käyttöliittymän kautta ei pääse käsiksi hienosäätöihin, laaja taas on vaikeaselkoinen satunnaiselle amatöörikäyttäjälle. Kun tarjolla on molemmat niin kuin täällä, asiakas saa ostamastaan järjestelmästä kaiken irti.”

Helppokäyttöisyyden lisäämiseksi Studiotec asensi vielä kirkkosaliin dedikoituja seinärasioita esimerkiksi laulu- ja flyygelimikrofonien liitäntää varten. Niistä ääni siirtyy kaiutinjärjestelmään ja striimiin täydellä kaistalla, poiketen puhemikrofoneista, joista leikataan DSP:n avulla kumisevia ja kaikuvia alataajuuksia.

Hienoa hankkeessa oli, että saimme toteuttaa kaiken alusta loppuun suoraan loppuasiakkaan kanssa. Käyttöliittymät pystyttiin rakentamaan toiveiden mukaan, jotta ratkaisut palvelevat juuri heidän tarpeitaan. Kävimme tiivistä vuoropuhelua aivan kaikesta – alkaen siitä, montako kameraa on optimaalinen määrä, ja minne ne voidaan miljöötä kunnioittaen kiinteästi sijoittaa”, Komonen kertoo.

Hankkeen valmistuessa tehtiin myös kauaskantoisempia ratkaisuja. Esimerkiksi kaapelointi suunniteltiin niin, että se palvelisi sellaisia huomisenkin tarpeita, jotka ovat vielä määrittelemättömiä.

Kun rakenteet joudutaan repimään auki, kannattaa vetää kerralla sellaiset AV-verkot ja signaalitiet, että on laajennusvaraa tulevaisuuteen”, Komonen perustelee.

Ja koska liitäntöjä on kuvamikserissäkin tulevaisuuden varalle, eli enemmän kuin järjestelmässä kameroita, voi tyhjiin tuloihin voi liittää esimerkiksi lisäkameran tai tietokoneen.

Meillä onkin läppärin Powerpointissa mustalle pohjalle luotu valkoinen tekstitys, ja kun tulevasta läppärikuvasta suodatetaan musta pois, lopputuloksena pystymme tekstittämään lähtevän kuvan päälle läpinäkyvästi”, Rantala iloitsee.

Ei ihme, että Orimattilan kirkon uudella järjestelmällä toteutetut korkeatasoiset striimaukset ovat alkaneet kerätä paljon aiempaa suurempia yleisöjä.

Katselukertoja esimerkiksi pääsiäisen aikaan oli jo hämmästyttävän paljon. Loppukeväällä ja kesällä on luvassa lukuisia konfirmaatioita, jolloin striimausjärjestelmälle tulee kovasti tarvetta. Nuorten sukulaisista ja ystävistä ne, jotka eivät pääse paikan päälle, voivat näin osallistua tilaisuuksiin olinpaikasta riippumatta.

Orimattilan kirkon hankkeessa budjettia oli mahdollista venyttää niin, että kompromisseja laadun suhteen ei jouduttu tekemään missään vaiheessa.

Valitsemamme hieman hintavampi kokonaisratkaisu perustuu siihen luottamukseen, mikä meillä on Studioteciä kohtaan. He tuntevat hinta-laatusuhteeltaan parhaat laitteet ja meidän tarpeemme. Seurakunnan luottamushenkilöt ymmärtävät, että esimerkiksi striimausjärjestelmään kannattaa satsata, koska tänä päivänä sillä voidaan palvella niin suurta joukkoa seurakuntalaisia ja ihmisiä laajemmallakin alueella”, Rantala sanoo.

Rantala kehuu Studioteciä siitä, että yritys ei ainoastaan myy laitteita, vaan kantaa vastuuta lopputuloksen onnistumisesta sekä huolehtii päivityksistä ja antaa tukea ongelmatilanteissa.

Olemme kiitollisia, että meillä on nyt näin mainio laitteistokokonaisuus, joka täyttää tarpeemme tällä saralla pitkälle tulevaisuuteen. Nyt kun ääni ja kuva ovat viimeisen päälle kunnossa, seuraavaksi täytynee kiinnittää katse valaistukseen”, Rantala toteaa.

Valaistuksesta puheen ollen – striimausjärjestelmän pystytyksen aikaan erillisenä hankkeena uudistettiin myös Orimattilan kirkon kellotornin kellotaulujen valaistus.

Tornissa on kellotaulut neljään ilmansuuntaan, ja Studiotecin kanssa lähdettiin miettimään, miten kellotaulut valaistaisiin”, Hannu Rantala kertoo.

Jokaista neljästä kellotaulusta valaistaan nyt tapulin sisäpuolelta Martin 210 Exterior Wash -heitinparilla, jolla saadaan taiottua tauluun valkoisen lisäksi tarvittaessa kaikki muutkin värit. Heittimiä hallitaan ETC:n Mosaic-ohjaimella, joka on varustettu helppokäyttöisellä kosketusnäytöllä.

Voimme värjätä valolla kellotauluja, esimerkiksi itsenäisyyspäivänä oli luontevaa valaista kaksi kelloa valkoisella ja kaksi sinisellä. Kaupungissa on järjestetty myös valotapahtuma, minkä yhteydessä tehtiin rohkeampiakin värikokeiluja. Kyselin lapsilta heidän lempivärejään. Jos vastauksena oli pinkki, hetken päästä kirkon tapulin kelloissa nähtiin pinkit valot! Saatiin paljon kiitosta lapsilta ja vanhemmilta”, Rantala sanoo.

Orinmattilan kirkko

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.

 

Komonen Timo

Projekti- ja palveluyksikön
johtaja

050 349 8470

timo.komonen [at] studiotec.fi

"Studiotec on ollut vuosien varrella mitä luotettavin kumppani, jonka kanssa olemme toteuttaneet monia projekteja."

Hannu Rantala