Kino Regina – mennyttä muistaen, tulevaan tähyillen

Ääni
Äänentoisto / Pro Audio
Toimitila / Yritysratkaisut
01.02.2019

Studiotec varusteli Helsingin ydinkeskustaan avatun uuden elokuvateatterin referenssiluokan kuvatekniikalla ja Dolby Atmos -äänentoistolla. Kino Regina on suunniteltu vastaamaan niin menneisyyden kuin tulevaisuudenkin tarpeisiin.

Tammikuun lopulla avautunut Kansallisen audiovisuaalisen instituutin Kino Regina korvaa Eerikinkadun perinteikkään Orionin KAVIn esitystoiminnan uutena tukikohtana. Keskustakirjasto Oodin sisääntulokerroksessa sijaitseva elokuvateatteri on nimetty megatähti Regina Linnanheimon mukaan.

KAVIn apulaisjohtaja Mikko Kuutti laskeskelee, että Kino Reginan suunnittelu ja toteuttaminen on ollut ainakin seitsemän vuoden mittainen rupeama. Uuden elokuvateatterin paikkaa soviteltiin matkan varrella muuallekin, mutta lopulta tila löytyi aivan Helsingin ytimeen rakenteilla olleesta keskustakirjasto Oodista.

Elokuvateatteri saa olla minkä värinen vain – kunhan on musta”, Kuutti (kuvassa) vitsailee esitellessään Kino Reginan rauhallisen tummanpuhuvaa katsomoa. ”Ja eiköhän tässä olla nyt aika lähellä sitä.

Kuutin mukaan tummasävyinen katsomo minimoi takaisin kankaalle heijastuvan valon, joka syö kuvan kontrastia.

Kino Reginan valkokankaan kaareva muoto ja mattapinta takaavat optimaalisen katselukokemuksen koko yleisölle, jyrkästi nousevan katsomon jokaiselta 251 penkiltä näkyvyys kankaalle on erinomainen ja jalkatilatkin ruhtinaalliset.

11-metrisellä valkokankaalla kaikki elokuvat aina cinemascopeen asti voidaan esittää kuvasuhteesta riippumatta täydessä koossaan, eikä ”letterboksina”, joka kutistaa kuva-alaa mustilla ylä- ja alareunoilla. Lisäksi valkokangasta rajaavia maskeja voidaan säätää elokuvan kuvasuhteen mukaan, jolloin kuvan reunakin piirtyy aina tarkkana ja terävänä.

Kino Reginan tilavasta konehuoneesta löytyy järeä ja korkealuokkainen Barcon 4K-projektori, jossa kuvanlaadun osalta ei ole tehty kompromisseja. Laite on varustettu kahdella vaihdettavalla eri teholuokan polttimolla, jolloin sekä 2D- että 3D -elokuvien toistossa ylletään optimaaliseen kontrastiin ja asianmukaiseen valovoimaan. Vastaavaa ratkaisua ei Kuutin mukaan löydy monesta kaupallisesta elokuvateatterista.

Klassikot ovat toki KAVIn ohjelmistossa pääosassa, joten 3D-näytäntöjä on toistaiseksi vähän. Mutta jossain vaiheessa niistäkin alkaa tulla klassikoita, ja velvollisuutemme on näyttää kaikenlaiset elokuvat sellaisina, kuin tekijät ovat ne tarkoittaneet – mitään lisäämättä ja mitään pois jättämättä.

Konehuoneessa mielenkiintoa herättää myös projektoriin yhdistetty kuituliittymä, jonka välityksellä digitaalimuodossa olevat elokuvat voidaan hakea verkon kautta levittäjältä suoraan Kino Reginan 4K-projektorille. Lisäksi KAVI:lla itselläänkin on Sörnäisissä digitointiyksikkö, jossa digitaalimuotoon saatetut kotimaiset klassikot saadaan myös siirrettyä teatterin esitettäväksi samaa reittiä.

Studiotecin toimittaman digitaalisen projektorin rinnalle konehuoneeseen KAVI on hankkinut kaksi kunnostettua, vanhaa Philipsin DP70-filmiprojektoria, joilla pystytään näyttämään sekä 35 että 70 millimetrin elokuvia. DP70 on tiettävästi ainoa projektorimalli, joka on voittanut Oscarin.

Näitä pidetään maailman parhaina filmiprojektoreina monesta hyvästä syystä, esimerkiksi vakaan kuvansa vuoksi”, Kuutti esittelee ylpeänä.

Kino Regina on nykyvaatimusten mukaisesti Dolby Atmos -teatteri, jossa äänentoistosta huolehditaan reilun neljänkymmenen elokuvakäyttöön suunnitellun JBL:n kaiuttimen avulla. Valkokankaan takana on kolmen sijasta viisi pääkaiutinta, jolloin eri kuvasuhteilla esitettävien elokuvien ääni-informaatio paikantuu paremmin. Surround-kaiuttimia on kolmisenkymmentä, joista tusinan verran piiloutuu kattoon ledilamppujen ”tähtitaivaan” kätköihin. Surround-toistolle on lisäksi varattu kaksi omaa subwooferia.

Kino Reginassa niin kuvan kuin äänenkin ohjaukset ovat keskimääräistä mutkikkaampia, sillä eri tyyppisiä kuva- ja äänilähteitä on paljon. Äänipuolella kaikki signaalit – filmikäytössä tarvittavista Dolbyn analogiprosessoreista aina simultaanitulkkien mikrofoneihin – kulkevat saliin Dolby Atmos CP850:n, BSS:n kaiutinprosessoinnin ja Crownin vahvistinräkin kautta. Esimerkiksi digitaalimuunnoksien määrä on saatu supistettua minimiin hyödyntämällä Dolbyn CP850-prosessorin mahdollisuutta syöttää ääntä eteenpäin BSS:n ja Crownin tukemassa BLU link -muodossa.

Kino Reginan kahdesta pääkäyttäjästä iltoja hallitsee KAVI, päivisin tila toimii kirjaston hallinnoimana auditoriona. Tästä johtuen tilaan on asennettu seminaarikäyttöön soveltuva, elokuvien esitysjärjestelmistä eriytetty AV-kalusto, johon kuuluu JBL:n puhekaiutinjärjestelmä mikrofoneineen, kevyet esiintymisvalot sekä itsenäinen dataprojektori, jota voidaan tosin hyödyntää myös esimerkiksi elokuvien tekstitykseen.

Tuplavarustelussa on etunsa, mutta haasteena on kaiken ohjaaminen samalla AMX:n logiikalla, olipa kyseessä KAVIn elokuvaesitys tai kirjaston seminaari. Periaatteessa kaikki Studiotecin Kino Reginaan toimittama kuva-, ääni-, valo- ja esitystekniikka saadaan tarvittaessa logiikkaohjauksen alle, jolloin esimerkiksi kuvanlähteen valinta, käytetty audioformaatti ja muut kulloinkin tarvittavat toiminnot ovat helposti saatavilla AMX:n kosketuspaneelin komennoilla.

Studiotecin projektipäällikkö Matti Ylimäki toteaa, että Kino Reginassa niin kuvan kuin äänen reitittäminen ja ohjelmointi on iso – ja edelleen jatkuva – urakka. Logiikkaohjauksen avulla esimerkiksi seminaarikäytössä voidaan ohittaa teatterin varsinainen esityskalusto ja siirtää vaikkapa läppäriltä kuvaa videotykille siten, että maskit samalla liukuvat kankaalla oikeaan kohtaan ja mikrofonien ääni saadaan kuuluville puhekaiutinjärjestelmän kautta.

Toisaalta mikäli halutaan, seminaarikäytössäkin pitää päästä kiinni KAVIn kalustoon, esimerkiksi valkokankaan taakse kätkettyihin järeisiin pääkaiuttimiin”, Ylimäki esittelee.

Kaiken kaikkiaan käyttäjien tarpeet tarkentuvat pala palalta ajan myötä.

Vaikka Kino Regina päihittääkin elokuvateknisesti Orionin kaikin puolin, KAVIn Mikko Kuutti kuitenkin muistuttaa, että vanha tunnelma on iäksi menetetty. Muutto perinteikkäästä Orionista oli haikea.

Tänne Kino Reginaan alkaa nyt syntyä näihin puitteisiin sopiva uusi kulttuuri, joka tulee olemaan monella tapaa erilainen kuin ennen.

Tutustu Kino Reginan kevään ohjelmistoon tästä.

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.

 

Suopelto Aaro

Myyntipäällikkö, AV Solutions

050 563 5584

aaro.suopelto [at] studiotec.fi