Arki muuttuu juhlaksi Helsingin Kaupunginteatterissa

Ääni
Äänentoisto / Pro Audio
11.09.2018

Vuoden mittaisen koeponnistuksen jälkeen Helsingin Kaupunginteatterin uusista ääni- ja valojärjestelmistä on tullut luottotyökaluja, joilla synnytetään entistä suurempia elämyksiä – mistä loistavana esimerkkinä toimii tämän syyskauden kassamagneetti Kinky Boots.

Viime syksynä päättyneessä parin vuoden jättiremontissa HKT:n teatterirakennus tuotiin kertaheitolla tähän päivään sähkönousuista alkaen, ja varusteltiin nykyaikaisimmalla ja järeimmällä teatteritekniikalla mitä näillä leveysasteilla on nähty. Jos Helsingin Musiikkitalo jätetään laskuista, remontti on Suomen mittavin esitystekninen hanke tällä vuosituhannella. Studiotec toteutti valtaosan ääni-, valo-, video- ja av-tekniikasta.

HKT:n teknisen johtajan Antti Rehtijärven mukaan uusi tekniikka on nyt hyvässä iskussa, ja sisäänajovuoden päättyessä tunnelmat ovat korkealla.

Yleisesti ottaen olemme olleet hurjan tyytyväisiä. Kun järjestelmiä ja laitteistoja on tarpeeksi käytetty päivittäisessä työssä, väki on päässyt sinuiksi niiden kanssa. Viinivertaus pätee tähänkin – sekin paranee kypsyessään”, Rehtijärvi kuvailee.

Valopuolelle Studiotec asensi ETC:n 1200-linjaisen Sensor3-himmenninjärjestelmän, ja näyttämöalueiden valaistuksen hallintaan toimitettiin Paradigm-valonohjausjärjestelmä. Kattava julkisivuvalaistus toteutettiin ETC:n Selador Desire -heittimillä.

Valo levittäytyy sisältä nyt julkisivuunkin, minkä myötä teatteri-illan tunnelma kohoaa jo ennen kuin astutaan taloon sisään”, Rehtijärvi (kuvassa) iloitsee.

Viimevuotiseen ”sisäänajoproduktioon” – keinoiltaan hillittyyn Myrskyluodon Maijaan – verrattuna tämän kauden suurmusikaali Kinky Boots on lajityypin vastalaidalta: räiskyvä ja vauhdikas, erittäin rytmikäs ja yltäkylläinen niin äänen, valojen kuin muunkin visuaalisuuden osalta.

On ollut ilo todeta, kuinka hyvä uudella kalustolla on ollut ’maalata’. Järjestelmät ovat niin monipuolisia, että ne venyvät laidasta toiseen. Rokkaavan ja muhkeasti soivan Kinky Bootsin äänentoiston osalta on huomattu, että dynamiikkaa riittää. Meyer Soundin uusi UPQ-kaiutinjärjestelmä D-Mitrin matriiseineen on säädetty kattavaksi, ja se on tuonut tekemiseen uutta syvyyttä”, Rehtijärvi kiittelee.

Kinky Bootsin äänisuunnittelija Kai Poutanen (kuvassa oikealla, vieressään esityksen äänimestari Janne Brelih) ylistää niin Kinky Bootsin tarinaa, musiikkia kuin HKT:n tuotantotiimiäkin, joka on hänestä maailmanluokkaa.

Tekniikkakin on meillä parasta mitä voi toivoa ja viime talven sisäänajon jälkeen voidaan nyt keskittyä sisältöön”, Poutanen kuvailee antaen erityiskiitosta hyvin viritetyille Meyerin kaiuttimille, joiden soundia hän pitää niin erinomaisena, että esimerkiksi lauluja ei monestikaan juuri tarvitse ekvalisoida.

Meyerin uusi UPQ soi käsittämättömän hienosti ja toistaa upeasti koko kaistalla – ja mikä parasta, puhtaasti koko dynamiikka-alueella. Kaiuttimen luonne ei muutu mentiin sitten hiljaa tai lujaa. Ja kun ajetaan todella kovaa, kaiutin kestää sen eikä tuo mitään lisää eikä ota pois”, Poutanen hehkuttaa.

Suurella näyttämöllä toistakymmentä vuotta uskollisesti palvelleet CQ-1P:t puolestaan siirrettiin uuden UPQ-setin tieltä pienelle näyttämölle, jonne myös hankittiin D-Mitrin kaiutinmatriisi.

Niillä eväillä siellä on toteutettu vuoden aikana mittavaa draamaa, kuten Suomen hauskin mies ja hienoa musiikkiteatteria kuten Mörköooppera. Pienelläkin puolella pystytään nyt tuottamaan erittäin vaativia esityksiä”, Antti Rehtijärvi iloitsee.

Myös pienen näyttämön valaisinkalustoa on kohennettu Studiotecin toimittamilla Martinin uusilla Mac Encore -heittimillä. Rehtijärven mukaan ledivalonlähteellä varustettuihin uuden polven Encoreihin ollaan oltu talossa tyytyväisiä ja niistä on tullut hyvää palautetta.

Tärkeänä osana esitystekniikan urakkaa teatteriin toteutettiin Black Magic Designin videojärjestelmä infrapuna- ja kääntöpääkameroineen, mikä on tehnyt teknisen henkilökunnan, näyttelijöiden ja muusikoiden työstä tarkempaa ja turvallisempaa.

Urakan loppusilauksena talon yleisöviestintäjärjestelmä printtijulistevitriineineen siirrettiin kertaheitolla digitaaliaikaan BrightSign-pohjaisen infonäyttöjärjestelmän avulla.

Laitteet yksinään eivät tee mitään”, Rehtijärvi tähdentää lopuksi. ”Tarvitaan oikeat ihmiset, ja kun ihmiset ovat päässeet sinuiksi työkalujen kanssa, sitten alkaa syntyä.

Ja siinä pisteessä Helsingin Kaupunginteatterissa ollaan nyt. Tästä tiimin ja työkalujen saumattomasta yhteispelistä on osoituksena esimerkiksi suuren näyttämön Kinky Boots, josta näyttää tulleen sekä yleisö- että arvostelumenestys.

Kinky Bootsia on ollut tekemässä semmoinen tiimi, että oksat pois. Voin kirkkain silmin sanoa, että lopputulos on taiteellisesti ja teknisesti samalla tasolla kuin vaikkapa West Endin versio, ellei parempikin.

Rehtijärven mukaan Kaupunginteatterissa ollaankin lähdetty uudelle kaudelle lippu korkealla.

Totta kai varsinkin käyttöönoton alkuvaiheissa viime syksynä tuli vastaan monenlaista pientä pulmaa ja säätöä, mutta sellainenhan kuuluu isoihin remontteihin, kun kaikki järjestelmät uusitaan. Nyt kaikki on koeponnistettu teknisesti, joten päästään keskittymään detaljeihin ja nyansseihin – taiteeseen.

Liput Kinky Bootsiin ja muihin HKT:n kassamagneetteihin kannattaa varata nyt täältä. Syksyn näytännöt täyttyvät vauhdilla.

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.