Lätkä on hyvin hanskassa – ketjussa Studer, BSS ja Audinate

Ääni
Äänentoisto / Pro Audio
04.03.2019

Tällä kaudella jääkiekon SM-Liigaa seurataan ensi kertaa Telia TV:n kautta. Liiga-lähetysten äänituotannossa Studiotec on vahvasti pelissä mukana.

Kuusivuotisen sopimuksen Liigan televisioinnista tehnyt Telia hakee uudenlaista otetta urheilun esittämiseen niin sisällöllisesti kuin teknisesti. Tv-vastaanottimen lisäksi älypuhelimesta, tabletista ja tietokoneelta seurattavaan urheilusisältöön voi esimerkiksi halutessaan ostaa oikeuden vain suosikkijoukkueensa tai yksittäisten pelien katsomiseen.

Yksi keskeisimpiä uudistuksia perinteiseen ohjelmatuotantoon nähden on Helsingin Pasilan Isoon Pajaan rakennettu ”Liiga-Hub” – etätuotanto- eli komentokeskus, josta käsin kaikki pelit tuotetaan, ohjataan, miksataan ja lähetetään.

Liigan ohjelmasisällön teknisestä toteuttamisesta vastaa Streamteam Nordic Oy, jonka isännöimään etäohjauskeskukseen sekä viidentoista liigajoukkueen kotihalleihin tarvittavien äänensiirto- ja käsittelyjärjestelmien laitetoimittajana toimii Studiotec. Toimituskokonaisuuteen kuuluvat muun muassa Studerin miksausjärjestelmä, Soundcraftin alimikserit, AEQ:n selostajan kojeet sekä kaiken yhteen nivova maanlaajuinen Dante-verkko.

Lätkämatseja nähdään kauden aikana kaikkiaan yli 600, ja samana iltana niitä voi olla käynnissä seitsemän. Tästä syystä Streamteamin komentokeskuksessa on kahdeksan ”galleriaksi” kutsuttua kuva- ja ääniohjaamoa: yksi kutakin ottelua varten ja yksi kisastudiolle, joka kommentoi illan otteluita virtuaalilavastuksen keskeltä.

Liigalähetysten äänituotannon keskiössä on Broadcast-pöytien aateliin kuuluva Studer Vista V, johon kytkeytyvät tuotantopäivinä kaikki äänilinjat ympäri maata sijaitsevista jäähalleista.

Periaatteessa kaikkia seitsemää ottelua miksaa keskitetysti yksi ääniammattilainen, joten olen lainannut käyttämämme miksausperiaatteen elokuvapuolelta”, esittelee Streamteamin äänisuunnittelija Magnus ” Manne” Axberg (kuvassa alla).

Koko Liiga-tuotannon äänijärjestelmä perustuu Axbergin suunnitelmaan, jossa miksauksen pullonkaulat  on ratkaistu stem-periaatteella. Axberg – tai miksausvuorossa oleva kollega – miksaa Vistassa valmiita alisummia muun muassa kunkin hallin ambienssimikrofoneista, selostuksesta ja studiokommentaattoreilta, minkä jälkeen alisummat syötetään vastaavan ”gallerian” Soundcraft Si -mikserille.

Ulos menevää kuvaa seuraavan, tilanteessa elävän miksauksen viimeistelee käytännössä galleriassa työskentelevä kuvamiksaaja tai ohjaaja oman toimensa ohessa.

Kun kuvassa leikataan haastatteluun, se kumpi ehtii vetää hallimikkien kanavat Soundcraftista alas”, Axberg pelkistää.

Varsinaisen pelitapahtuman miksauksessa käytetään lisäapuna ”Audio follow video” -toimintoa, jossa Vistaan ohjelmoidut snapshotit seuraavat kuvanleikkausta. Esimerkiksi kaukalon kulmissa olevien lähikameroiden vaihtuessa kuvaan hallimikrofonien tasot, panoroinnit, ekvalisoinnit ja dynamiikka-asetukset muuttuvat vastaamaan katsojan näkemää kuvakulmaa. Kaikusyöttökin sulkeutuu, jolloin äänestä tulee läheinen ja kuiva.

Näiden seitsemän pelin lähikameroiden kuvakulmien ääntä varten olen rakentanut pöytään valmiiksi 28 erilaista snapshotia, jotka vaihtuvat käytännössä äänimiksaajan tietämättä.

Ottelun lopullinen miksaus palautetaan vielä ennen lähetyskeskukseen siirtämistä kertaalleen Vistaan, jossa siitä leivotaan kaksi toisistaan poikkeavaa 5.1-ääntä, yksi kotimaiseen ja toinen kansainväliseen käyttöön. Jälkimmäisestä vähennetään selostus, joka voidaan korvata esitysmaassa puhutulla kielellä.

Urheilutapahtumien televisiointi on perinteisesti edellyttänyt raskaasti varusteltua ulkotuotantoautoa, jonka ohjaamot ja miksaamot on yhdistetty paksuilla ja pitkillä kaapelivedoilla tapahtumapaikan tekniikkaan. Ja jos tapahtumia on seitsemän, on tarvittu yhtä monta raskasta autoa ja runsaasti väkeä hoitamaan tekniikkaa.

Liigan televisioinnissa autot ovat suhteellisen kevyesti miehitettyjä ja varusteltuja yksiköitä, joista kaikki ääni- ja kameralinjat siirretään sellaisenaan ottelupaikkakunnilta Telian verkossa Pasilaan.

Telia on varustanut kaikkien liigajoukkueiden kotihallit nopeilla kuituyhteyksillä ja päiväntasaisella sisäisellä verkkoinfralla, mikä mahdollistaa muun muassa sen, ettei jokaista kameraa ja mikrofonia ole enää tarvetta vetää erillisellä kaapelilla autoon.

Liigan lähetyksiin tarvitaan kameroita ottelua kohden reilun puolen tusinan luokkaa, ja mikrofonilinjoja kymmenkunta. Lähetyspaikalla mikrofonit kytketään äänijärjestelmän liityntäpisteenä toimivaan BSS Soundweb London -räkkiin, joka toimii paitsi audion etuasteina myös Dante-liityntänä. Yksi maanlaajuinen Dante-verkko yhdistää eri puolilla Suomea liikkuvat Streamteamin autot Pasilaan.

Suomessa ensimmäistä kertaa tässä laajuudessa käytetty Audinaten Dante Domain Manager -hallintajärjestelmä mahdollistaa reititetyn audiosiirron useiden aliverkkojen yli. Ääni liikkuu AoIP (Audio over Internet Protocol) -periaatteella suoran lähetyksen vaatimassa reaaliajassa – vain muutamien millisekuntien latenssilla – vaikka Oulusta Helsinkiin.

Kun auto tulee jäähallille ja kytkeytyy verkkoon, sen kaikki kamera- ja äänisignaalit ilmestyvät saman tien näkyviin täällä Pasilassa”, Axberg näyttää.

”Vista V:n tarpeellisia ominaisuuksia Broadcast-käytössä ovat esimerkiksi laaja matriisi ja Mix Minus -toiminnot”, Axberg toteaa esitellessään Studerin miksausjärjestelmää, joka toimii Liigan kaikkien hallien Soundweb-räkkien ja Pasilan komentokeskuksen Soundcraftien muodostaman verkon keskipisteenä.

Axberg kuvailee Vista V:tä toimintavarmaksi työkaluksi, joka mahdollistaa signaalien edestakaisen reitittämisen ja mittaamattoman määrän kanavia.

DSP:n kuormitus jää alle 50 prosenttiin silloinkin, kun liigassa on täysi kierros ja pöydässä pyörii kahdeksan monikanavaista äänituotantoa.

Käyttökokemusta Telian isännöimästä ja Streamteamin toteuttamasta uudesta toimintamallista ja järjestelmistä on nyt kerätty puolisen vuotta, ja Axbergin mukaan kaikki on saatu toimimaan hyvin.

Lopputulos tuskin olisi kuitenkaan toteutunut halutunlaisena ilman Studiotecin ja järjestelmän myynnistä vastanneen Broadcast Solutions Finlandin laajaa osaamista.

Idea tuli toki meiltä, mutta sen toteuttamiseksi on pitänyt yhdistää monta järjestelmää ja eri laitemerkkejä, joiden yhteispeli ei olisi onnistunut, ellei esimerkiksi Studiotecillä olisi ollut tietotaitoa myös omien brändiensä ulkopuolelta.

Axberg mainitsee vielä erikseen Studerin tuen, mitä hän pitää yhtenä alan parhaista.

Studerin tuki on aina ollut ensiluokkaista. Kun puhutaan suorista tv-lähetyksistä, minkään komponentin huoltoa tai vaihtoa ei voi odotella viikkokausia – eikä ole tarvinnutkaan.

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.

 

Suuronen Topi

Yksikön päällikkö,
Distribution Sales

040 528 0104

topi.suuronen [at] studiotec.fi

Suopelto Aaro

Myyntipäällikkö, AV Solutions

050 563 5584

aaro.suopelto [at] studiotec.fi