Studiotecin valohuolto – tietoa, taitoa ja palvelua

Arkkitehtuuri- ja julkisivuvalaistus
Teatteri- ja ammattivalaistus
08.06.2020

Studiotecille on kunnia-asia huoltaa maahantuonnissaan olevat laitteet itse, jotta yritys voi vastata niiden toimivuudesta. Huollossa työskentelee pieni, mutta sitäkin osaavampi, pitkän kokemuksen omaava valiojoukko. Tällä kertaa esittelemme Studiotecin ainutlaatuisen valohuollon.

Juhani Vitikan alaisuudessa toimiva Studiotecin laitehuoltopalvelu jakautuu kahteen puoliskoon, josta yksi huolehtii ääni- ja toinen valotekniikasta. Valohuollosta vastaavalle Jorma ”Jore” Eloheimolle on kertynyt melkoisesti asiantuntemusta valolaitteista. Jo ennen siirtymistään Studiotecin palvelukseen hän pyöritti omaa, yksityistä valotekniikkafirmaa.

Isoilla teattereillahan voi olla satoja valonheittimiä eri valmistajilta, ja silloin kun toimin omissa nimissäni oli asiakkaille iloinen yllätys, että yksi ainoa taho pystyi huoltamaan kaikki merkit. Onhan se merkittävä valtti itsellekin, että on tullut hankittua tarvittavat sertifioinnit takuukorjauksien tekemistä myöten”, Eloheimo taustoittaa.

Myös Studiotecin puitteissa valohuolto jalkautuu usein asiakkaan luokse, sillä kaikkea laitteistoa ei ole järkevää tai mahdollistakaan rahdata huollettavaksi Studiotecin konttorille Espooseen. Eloheimo laskeskelee, että puolet huoltotöistä tehdään asiakkaan luona, esimerkiksi kaupunginteattereissa ja tapahtumatekniikkafirmoissa.

Aikataulutuksessa pidän tärkeänä, että huollon vasteajat pysyvät parissa päivässä, eli se on aika jossa laitteen on oltava kunnossa laskettuna ensimmäisestä yhteydenotosta. Ja huoltotoimintaan liittyy sekin, että tilaan ja toimitan kaikki valojen ja savukoneiden varaosat ympäri Suomea niitä tarvitseville.

Varsinkin teattereilla on yleensä vimmattu kiire, jos valolaite herjaa kaipaavansa korjausta esityskauden aikana. Tämän vuoksi Eloheimo painottaakin ennakointia ja säännöllisiä ”kilometrihuoltoja”. Nyt eletään poikkeuksellisia aikoja, kun esitys- ja tapahtumatoiminta on koronaviruksen takia pysähdyksissä kesken normikauden. Se antaa tilaisuuden hoitaa niitä toimenpiteitä, jotka normaalisti joudutaan ajoittamaan yhteen rysäykseen, rajoitetuille talvi- tai kesätauoille. Eloheimon viesti on, että nyt olisi erinomainen sauma teettää isoja tai pienempiäkin kausi- ja perushuoltoja.

Jore Eloheimo

Studiotec järjestää Jorma Eloheimon (kuvassa) johdolla myös valotekniikan huoltokoulutusta, ja tarvittaessa valikkoon mahtuvat kaikki Suomessa käytetyt merkit ja mallit.

Useinhan vikaantuminen aiheutuu käyttäjän virheestä, ja koulutuksia kannattaa pitää senkin takia, että voidaan vetää raja siihen, kuinka syvälle asiakkaan kannattaa mennä – mikä on itse tehtävissä ja mikä ei. Korostan tässä yhteydessä aina, että käyttäjä voi ostaa laitteelleen lisää käyttövuosia tekemällä tiettyjä pieniä vakiohommia itse. Se on kaikin puolin järkevää ajan ja rahan käyttöä, ettei huollosta tarvitse sännätä jonnekin vaihtamaan lamppua tunnin varoitusajalla, kun paikan päällä olevat valomiehet osaavat sen itsekin vaihtaa.

Monissa taloissa käyttäjä huolehtiikin itse esimerkiksi tietyistä puhdistustoimista, mutta jättää vuositarkastukset Studiotecin huoleksi, jonka puitteissa Eloheimo tarkastaa laitteet läpikotaisin, kirjaa tuntimuodostukset ja tekee kuntoraportit ynnä muut.

Teattereissa valoja pidetään päällä uskomattomia tuntimääriä vuodessa, joten monen heitintyypin kohdalla kaluston kierto on vain viidestä kymmeneen vuotta. Mutta kun puhutaan ammattiluokan teatteriheittimistä, hintaa on aina useita tuhansia euroja per kappale, ja korkea lähtöhinta antaa aina pelivaraa huoltoonkin, koska sellaisia laitteita ei heitetä roskiin vaan ne kannattaa korjata.

Eloheimon mukaan huollon näkökulmasta suurin muutos heitinpuolella on ollut purkauslamppujen poistuminen kalustoista, ja kaiken korvaaminen leditekniikalla. Leditekniikka ylipäätään on vielä kehitysvaiheessa, ja potentiaalisia huoltokohteita isossa liikkuvassa lediheittimessä on paljon, esimerkiksi helposti yli 40 moottoria.

Kun laitteiden myyntihintoja on pakko painaa alas, se valitettavasti näkyy piirikorttien, komponenttien sekä mekaniikan laadussa ja kestävyydessä. Joillain valmistajilla enemmän ja toisilla vähemmän, mutta kaikki joutuvat painimaan jossain määrin saman pulman kanssa.

Studiotecin valohuolto, ETC

Eloheimon mukaan huoltotarpeet ja -välit vaihtelevat käyttöoloista ja -paikasta riippuen paljonkin.

Aiemmin huolsin paljon laivayhtiöiden valokalustoja, ja esimerkiksi se pölyn määrä jonka heittimien tuulettimet siellä imevät ympäristöstään on järjetön. Yhden laivayhtiön teknikot antoivat minulle lisänimen ’valotohtori’, kun monesti kuulin jo tuikun äänimaailmasta missä vika on. Siitä johtuen sain näiltä kavereilta yhtenä jouluna lahjaksi valkoisen takin ja stetoskoopin.

Eloheimon hurjimmat muistot huoltohommista liittyvätkin Studioteciä edeltävään aikaan ja laivoihin.

Eräällä laivayhtiöllä ei ennen vanhaan juuri satsattu kaluston putsailuun, jolloin heittimen sisälle päässyt pöly saattoi alkaa savuta ja jopa syttyä palamaan yhdestä kipinästä. Ja kun palohälyttimiä on ympäri paattia, saatettiin olla tilanteessa, että aluksen kaikki matkustajat on hätistelty kannelle sateeseen siksi aikaa kun selvitellään mistä ja miksi hälytys tuli.

Toinen varustamo taas yritti teetättää takuukorjauksena selvästä käyttäjävirheestä johtuvia vikoja.

Heittimen värikiekot ja moottorit eivät enää pyörineet, ja se oli kuulemma takuuvika. Olin onneksi ottanut kuvan heittimen sisuksista, ja valokuvassa koneistoa ei edes nähnyt – se oli täynnä kuin imurin pölypussi. Kysyin, että onkohan valmistaja tunkenut nämä pölyt tänne?

Vinski Eloheimo

Jorma Eloheimo iloitsee saatuaan viime vuonna osastolle työtaakkansa keventämään toiseksi huoltoteknikoksi Vinski Eloheimon (kuvassa). Arvaus verisukulaisuudesta osuu oikeaan: Vinski on Jorman poika, ja siten valojen huoltaja toisessa polvessa.

Vinski oli minulla töissä jo oman firman aikana, ja nyt ollaan taas samassa talossa. Sanovat, ettei perheenjäsenien kanssa pitäisi tehdä töitä, mutta hyvin tämä pelittää”, Eloheimo myhäilee.

Ennen Vinskiä osastolla ehti kuulemma pyörähtää useampikin kokelas, joista kaavailtiin apuvoimia Eloheimolle. Silloin huomattiin, että näissä hommissa on tärkeintä, että motivaatiota ja intoa piisaa.

Rehellisyyden nimissä Jorma Eloheimo paljastaa itsekin joskus tulleensa ajatelleeksi, eikö ihmisellä ole järkevämpää tekemistä kuin rassata päivät pitkät heittimiä ja valopöytiä.

Ilmeisesti ei, sillä yli 30 vuoden ura valotekniikan parissa vaikuttaa jatkuvan.

 

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.

 

Eloheimo Jorma

Huoltoteknikko, valolaitteet

045 123 1145

valohuolto [at] studiotec.fi

Eloheimo Vinski

Huoltoteknikko, valolaitteet

044 788 0934

valohuolto [at] studiotec.fi