Turun kaupunginteatteri sai uuden soundin

Ääni
Äänentoisto / Pro Audio
20.10.2017

Turun kaupunginteatteri pääsi tänä syksynä takaisin kotiin Aurajoen rantaan. Peruskorjattuun ja tekniikaltaan uusittuun teatteritaloon palaamisesta on kuultu kiitosta niin henkilökunnalta, yleisöltä kuin kriitikoiltakin.

Turun kaupunginteatterin uusitun esitystekniikan kenties suurin erillishankinta on teatterin kahden näyttämön kaiutinjärjestelmien uusiminen. Äänisuunnittelija Jari Tengströmin mukaan Meyer Soundin valinnalle oli vahvat perusteet.

Meyerin kaltaisessa parhaan luokan teatterikaiuttimessa puhutaan helposti yli parinkymmenen vuoden käyttöiästä. Ja siitäkin kannattaa vähän maksaa, että syntyy suhde sellaiseen tavarantoimittajaan ja tehtaaseen, joiden olemassaoloon voi luottaa vähintään yhtä pitkän ajan”, järjestelmäuudistuksessa käyttäjän edustajana toiminut Tengström pohtii.

Luotto niin Meyeriin valmistajana kuin Studioteciin toimittajana vaikuttaa Turussa vakaalta.

Tukeen täytyy pystyä luottamaan niin suunnittelun kuin toteutuksenkin osalta. Lisäksi Meyer on siitä hieno firma, että heidän tuotekehityksensä ei koskaan pysähdy.”

Mikä sitten mahtoi muuttua eniten talosta lähdön ja sinne paluun välillä? Äänenlaatu, tiivistää Tengströmin työpari ja Viimeinen laiva -musikaalin äänisuunnittelija Iiro Laakso.

Kun lavalla on näyttelijöitä ja montussa muusikoita joiden tuottama ääni on erinomaista, ja meillä nyt ensi kertaa signaaliketju alusta loppuun samaa tasoa, niin ketjussa ei ole enää rikkinäisiä paloja välissä. Näissä oloissa on ilo tehdä töitä.


 

Kerrankin meni kuin Strömsössä

Turun äänisuunnittelijoille oli tärkeää, että järjestelmän kaikki kaiuttimet soivat samassa maailmassa ja äänenvärissä, järeimmistä etulinjan pääkaiuttimista pienimpään surround-elementtiin.

Käyttäjälähtöisen ja varsin kunnianhimoisen hankinnan päämääränä olikin rakentaa paitsi salikohtaisesti myös salien kesken yhdenmukaiset järjestelmät talon päänäyttämöille. Tätä kirjoitettaessa ensi-illat kummallakin ovat onnellisesti ohi, esitykset pyörivät täysille katsomoille ja kaikki toimii paremmin kuin hyvin.

Pienen näyttämön kompaktiin Mina-linjasäteilijään pohjautuva Meyer-kaiutinjärjestelmä tuli osittain käyttöön jo Logomon väistötiloissa vuosi sitten. Systeemin lopullinen osoite päärakennuksen laajennusosassa oli tuolloin jo vankasti mielessä.

Turun suurellekin näyttämölle valikoitui lopulta saman valmistajan järjestelmä.

Se ei ollut mitenkään tähtiin kirjoitettu, että niin tapahtuisi – mutta meille kävi hyvin”, Tengström ja Laakso hykertelevät.

Äänisuunnittelijoiden mukaan nyt ollaan myös dynamiikan kannalta aivan uudessa ajassa, jos vertailukohtana on kolmen vuoden takainen lähtöruutu ennen remonttia.

Teatterin tekeminenhän eroaa festari- ja keikkarintamasta juuri dynaamisen skaalansa puolesta. Suuren näyttämön uudella Meyer-järjestelmällä voidaan ajaa puhenäytelmiä ja musikaaleja, hiljaa ja lujaa, ja kaikki siinä välillä kuulostaa erinomaiselta. Haluaapa kuka tahansa esittää täällä mitä tahansa, kapasiteetti ja laatu riittävät enemmän kuin hyvin”, Tengström lupaa.

 

Linjaa ja pistettä

Turussa suurelle puolelle haluttiin äänentoistojärjestelmä, jonka pitää pystyä kilpailemaan jopa globaalisti kenen ja minkä tahansa kanssa. Vasen ja oikea laita päätettiin vertailutestien jälkeen ottaa haltuun Meyerin uudella, poikkeuksellisen vaihelineaarisella Leopard -linjasäteilijällä, joita ripustettiin seitsemän kaiuttimen setti per puoli.

Näyttämöaukon keskiklusteri rakentuu neljän JM-1P:n viuhkasta sekä kahdesta UPA-downfillistä.

Horisontaali neljän pistesäteilijän keskiklusteri oli tänne erittäin toimiva ratkaisu, soundi on loistava eivätkä kaiuttimet tule liiaksi valon ja videon tielle”, Tengström esittelee.

Oma lukunsa on teatterin oman metallipajan toteuttama ramppi, joka kätkee näyttämön puolella suojiinsa näyttelijöiden monitorit ja katsomon puolella kahdeksan UP-4XP -etufilliä tyylikkäästi piilotettuina ramppiin. Vastaava satsi samaa kaiutinta palvelee parven alle jäävien katsomorivien viivelinjana.

Päin vastoin kuin suurella näyttämöllä, jonka ratkaisut piti sovitella reilun viidenkymmenen vuoden ikäisiin perusraameihin, pieni näyttämö on kokonaan uudisrakennuksessa. Siellä ajan painolasti ei rajoittanut mahdollisuuksia.

Pienen näyttämön erinomaiseksi todettu akustinen suunnittelu verhoilla muokattavine jälkikaiuntoineen on Akukonin Anssi Ruusuvuoren käsialaa. Näyttämön etulinjaan sisältyy tusinan Mina-kaiuttimen lisäksi keskikaiuttimena Meyerin UPQ, downfilleinä UPJ:t ja alakertana 1100-LFC – sama Meyerin uutuus, joita suurelle puolelle ripustettiin peräti neljä kappaletta.

Jos subielementistä voi käyttää sanaa ’musikaalinen’ niin tästä voi”, Tengström tiivistää.

 

Katsoja äänen keskellä

Turun Meyer-järjestelmän myynnistä vastannut Antti Murto Studiotecistä tietää, että teatterien äänentoiston vaatimustaso kasvaa vauhdilla kaiken aikaa. Tästä hyvänä osoituksena Turun surround-kattauksien sointireferenssinä on huippuluokan elokuvaääni.

Meyerin uusi surround-ratkaisu mahdollistaa elokuvamaailmasta tunnetuksi tulleen immersiivisen eli katsojan täysin ympäröivän äänimaailman – jos niin halutaan”, Murto paljastaa.

Suurella näyttämöllä katsojan 360 asteen tilaäänikokemus rakentuu lähes neljänkymmenen surround-kaiuttimen varaan: Meyerin järeämpien kymppituumaisten HMS-10 -mallien tukena on joukko puolta sirompia HMS-5 -kaiuttimia, ja vastaavia löytyy tukku myös pieneltä näyttämöltä.

Tämän päivän surround-kaiuttimilta edellytetään potkua ja matalampia taajuuksia. Se mahdollistaa tilaäänikuvaan vahvojakin painotuksia – kaiutuksista mihin tahansa efekteihin”, Tengström perustelee kattavaa kaiutinarsenaalia.

Ja kun jokaiselle kaiuttimelle on oma prosessointikanavansa, äänikentästä saadaan hallittu, tasainen ja täsmällinen koko tilaan. Etulinjaa ja parvenalusviiveitä hallitaan Meyerin kolmella Galileo Galaxy 816 -prosessorilla.

Kaiken kukkuraksi Meyer Soundin aktiivijärjestelmän jokaista kaiutinelementtiä ohjaa oma vahvistinkanava, jolloin ääniammattilaisen olo on levollinen mahdollisissa vikatilanteissakin.

Elementtien toimintaa valvova Remote Monitoring System (RMS, kuvassa) voidaan ohjelmoida lähettämään vaikka meiliä äänimestarin sähköpostiin tilanteessa, johon kannattaisi reagoida mieluummin etukäteen kuin viime tingassa.

 

Poran kanssa kilpaa

Studiotecin miehistö Matthias Mötön johdolla hioi ja viritti Akukonin Tapio Ilomäen suunnitelmaan perustuvat kaiutinjärjestelmät valmiiseen iskuun yhteistyössä Meyer Soundin järjestelmäasiantuntija José Gaudinin ja teatterin äänisuunnittelijoiden kanssa.

On ollut ilo palvella Turun erittäin valveutuneita käyttäjiä, jotka ovat osanneet vaatia tarpeisiinsa oikeita ja samalla kustannustehokkaita ratkaisuja”, Murto kiittelee sujuvaa yhteistyötä (kuvassa vasemmalta Iiro Laakso, Jari Tengström, José Gaudin ja Eero Auvinen).

Ja vaikka Turun kaupunginteatterin äänentoiston lopputulos on korvin kuullen upea, ihan kivuitta eivät viimeiset viikot sujuneet. Kiinteistöremontti oli pahasti myöhässä, ja Viimeisen laivan harjoitukset pyörivät kilpaa porakoneiden ja sirkkelien kanssa.

Tengström ja Laakso toteavat, että äänisuunnittelua ”hieman” haittasi vaikkapa salin taustamelun nousu 80 desibelin yli aina kun näyttelijöiden harjoitus loppui.

Saman tien joku rupesi heti seinän takana poraamaan”, miehet muistelevat, nyt jo hieman huvittuneina.

Kun kypärät ja huomioliivit päällä viritimme järjestelmää raksaolosuhteissa, moni tuli kyllä kuittailemaan että ’ette millään tule saamaan musikaalianne ensi-iltaan ajoissa’. Mutta niin me vaan saimme!

Kattavien kaiutinjärjestelmien lisäksi Studiotec toimitti Turkuun myös vankan setin valokalustoa. Kaikkien näyttämöiden valonohjaus on nyt ETC:tä: suurella näyttämöllä valopöytänä palvelee uusi Cobalt 20, pienellä Cobalt 10 ja pienimmällä Sopukka-näyttämöllä käytetään Congo Junioria.

Lisäksi teatteri hankki runsaasti uutta ETC:n lediheitinkalustoa, ja releominaisuudella varustettuja ETC:n Sensor3-himmentimiäkin toimitettiin taloon lähes 500 kanavan edestä.

Teatterikritiikeissä valoa ja ääntä ei usein edes mainita, ja otsikoihin ne päätyvät positiivisessa mielessä tuskin koskaan. Turussa kynnys ylittyi komeasti Viimeinen laiva -musikaalin ensi-illan arviossa.

Lue Turun Sanomien juttu »

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.

 

Murto Antti

Myyntipäällikkö,
Professional sound

040 082 6225

antti.murto [at] studiotec.fi

Koivulahti Janne

Myyntipäällikkö, Theatre lighting

040 591 5484

janne.koivulahti [at] studiotec.fi

Möttö Matthias

Projektipäällikkö

044 314 5679

matthias.motto [at] studiotec.fi