Studiotec toteutti Fennian etäläsnäolopalvelun kotityöntekoon

Toimitila / Yritysratkaisut
23.09.2016

Fenniassa etätyön teko on lisääntynyt ja monia palavereita pidetään jo nyt osallistujien paikasta riippumatta Skype for Business -sovelluksen avulla. Pidempiaikaisen etätyön ongelma on työnteon lomassa tapahtuvan sosiaalisen kanssakäymisen puuttuminen. 

Etäläsnäolopalvelulla voidaan tehdä kaikin puolin helpommaksi kotoa käsin etätyötä tekevän yhteydenpito toimistolla työskenteleviin kollegoihin, ja vastaavasti annetaan heille mahdollisuus käyttää etätyöntekijän tietämystä apunaan. 

Ideasta kokeiluun

Ajatus etäläsnäolopalvelun toteuttamiseen lähti liikkeelle siitä, että Fennian kiinteistösijoitusjohtaja Timo Rantalanäki televisiosta Ylen tiededokumentin ”Tulevaisuuden maailma”, jossa esiteltiin vastaavaa etäyhteydellä työskentelyä Yhdysvalloissa. Hän oli nimenomaan halunnut ottaa käyttöön jonkin tämänkaltaisen ratkaisun, voidakseen tehostaa yhteydenpitoaan kolleegaansa, Fennian kiinteistöpäällikköön Miia Kaarakaiseen, hänen etätyöpäiviensä aikana. Ennakkoluulot etätyötä ja sen suosimista kohtaan vallitsevat voimakkaina ja aiheuttavat turhaa vastustusta uusia etätyötä edistäviä ratkaisuja kohtaan.

Fennian tietohallinnossa infra-asiantuntijana työskentelevän Caj-Peter Koschinin kanssa yhteistyössä toteutetun etäläsnäolon puitteet ovat tähän mennessä olleet Timolla ja Miialla käytössä kolmisen viikkoa. Hyödyt ovat olleetkin ilmeisen hyvät, sillä he kaikki tuntuvat kehuvan kokeilua vuolaasti. Kokeilun aikana Miian työpisteellä toimistossa on ollut asennettuna erillinen näyttö, jossa on integroitu kamera. Etäyhteys on käytännössä ollut jatkuvasti päällä, jolloin toimiston äänet kuuluvat kotonaan työskentelevän Miian läppärin kaiuttimista.

Lähiesimiehen kannalta asiaa tarkastellessaan Timo tuo esille selkeän edun joka ilmenee voidessa ääneen kysyä Miialta asioita aina heti niiden tullessa mieleen. Kun tavallisesti etätyötä tehdessä keskittyy enemmän itsenäiseen työskentelyyn, niin etäläsnäolotyössä kollega on kuitenkin jatkuvasti läsnä, jolloin työtehtävien jakaminen on paljon helpompaa. Toisaalta tällaista työtilannetta ei voi Timon mielestä suoraan rinnastaa Fenniassakin yleistyneeseen etätyöntekoon, jossa työntekijälle annetaan mahdollisuus kotona omassa rauhassaan keskittyä työskentelyyn.

Studiotecin kannalta tällaisen uniikin, etätyön tehostamiseen tarkoitetun, edistyksellisen palvelun toteuttaminen, pilotointi, sekä tätä kautta asiakkaan tyytyväiseksi tekeminen, tuovat monenlaisia etuja. Kokeilun avulla asiakas saa konkreettisen käsityksen palvelun toimivuudesta tilanteessa, johon sitä ollaan yhteistyössä suunniteltu. Studiotec saa omalta osaltaan testattua konseptin ja voi havaita mahdolliset ongelmatilanteet sekä saa korjattua virheet ja poistettua häiriöt, jos sellaisia yhteyden aikana esiintyy.

Lue koko artikkeli »

 

Ota yhteyttä

Asiantunteva henkilökuntamme auttaa sinua löytämään parhaat ratkaisut tarpeisiisi, odotamme yhteydenottoasi.

 

Tuononen Jarmo

Myyntipäällikkö

Enterprise Solutions

050 555 3504

jarmo.tuononen [at] studiotec.fi